De eerste week! - Reisverslag uit Takeo, Cambodja van Pleun Engelen - WaarBenJij.nu De eerste week! - Reisverslag uit Takeo, Cambodja van Pleun Engelen - WaarBenJij.nu

De eerste week!

Blijf op de hoogte en volg Pleun

23 Maart 2014 | Cambodja, Takeo

Hallo allemaal!

´t Wordt een kort verslagje, want heel veel slaap heb ik de afgelopen dagen niet gehad en ik kan nu nog even genieten van een kamer met een goede ventilator ;)

Laat ik bij het begin beginnen: de vliegreis is prima gegaan en in Phnom Penh werd ik opgehaald van het vliegveld door een Cambodjaanse kerel die vrijwel geen woord Engels sprak (hij heeft me wel z'n kaartje gegeven, haha). 't Is bij sommige van jullie vast al bekend, maar ze rijden hier alsof er geen verkeersregels bestaan... Na 1,5 u kwam ik aan op het project: een groot stuk land met een muur eromheen, waarop de schoolgebouwtjes staan (wat eigenlijk gewoon muren zijn met ramen erin) en het vrijwilligersgebouw achterin. Het is heel basic, maar wel prima te doen (overal zand en je zweet constant, maar dat moet je gewoon accepteren). De kinderen zijn ingedeeld in klassen van niveau, dus eerst komen de jongere kinderen (van 1 tot 4) en daarna de oudere (van half 5 tot half 7).

Ik heb deze week vooral meegekeken met de klassen om te zien waar ik bij wilde aansluiten, wat voor nu de beginnersklas is geworden van 1 tot 2 (The Little Angels) en daarna van 2 tot 3 de Sunflowers. De kinderen zijn heel schattig, als ze je aandacht willen roepen ze allemaal 'cha, cha!' door elkaar (afkorting voor teacher). 't Is alleen wel moeilijk om ze echt goed Engels aan te leren. Vrijdag was een sportdag (echt niet te geloven in deze hitte), ik geloof dat ik nog nooit zo lang zoveel kinderen heb opgetild en rondgezwaaid. Er is ook een volleybalveld naast de school, de oudere kinderen spelen elke dag, en ik mag met trots zeggen dat ik de enige vrijwilliger ben die ze als volwaardige medespeler zien!

We zijn dinsdag ook nog even in een tuktuk naar de markt in Ang Tasom (het dorp hier dichtbij) gegaan voor boodschappen. 't Is echt een gekrioel daar, iedereen heeft zoveel mogelijk spullen op een zo klein mogelijke ruimte gestapeld. Levende vissen in bakken en massa's vastgebonden eenden en allerlei soorten stukken vlees zijn heel normaal hier blijkbaar...

Verder zijn we met een grote groep vrijwilligers afgelopen weekend naar Koh Rong gegaan, met een avond in Sinahoukville op vrijdag en vandaag (vanuit daar kun je de boot naar het eiland nemen). Google het maar, en ja, het is echt zo mooi als je daar ziet! Zon, helderblauwe zee, wit strand, wind, heerlijk! Ik heb een bungalow gedeeld met 3 meisjes, zo'n typisch rieten hutje met twee grote bedden en onze eigen private garden (wat de badkamer was, douchen onder een sterrenhemel!) en de zee als voortuin. Vandaag hebben we vooral op het strand gelegen, maar gisteren heb ik met een groepje een jungletocht gedaan om naar de andere kant van het eiland te komen (waar het strand nog witter was en de zee nog blauwer). Niet heel erg makkelijk op slippers, maar ik heb het overleefd en gevierd met cocktails;)

Morgenochtend gaan we weer terug, weg van alle beschaving en op naar de eerste week waarin ik les ga geven! Zodra ik weer WiFi heb, zal ik proberen een nieuw verslag te schrijven!

  • 23 Maart 2014 - 17:24

    Aquila:

    Klinkt alsof je het daar prima naar je zin hebt! En zo'n fantastic getaway naar een paradijsje is helemaal niet verkeerd, hihi :D Heel veel succes volgende week met lesgeven, ik geloof wel dat je een geliefde juf wordt :) xxxx

  • 24 Maart 2014 - 11:30

    Liesbeth:

    Hoi Pleun,
    Wat mooi om te lezen. Ik hoop dat je er van geniet en dat het allemaal naar je zin is.
    We hebben ook nog wat foto's gevonden via facebook van ene Ben waar jij op staat met een groep kinderen en eentje op je nek. Zien we ook een beetje hoe het daar is. Kei mooi.
    Heel veel plezier nog en dikke kus.

  • 24 Maart 2014 - 17:59

    Kevin Valk:

    Wow, klinkt ongelofelijk vet en ik ben jaloers! Geniet er van!

  • 25 Maart 2014 - 19:58

    Ageeth Lahuis:

    Hallo Pleun,

    Wat leuk om wat over jouw reis te lezen! Ik wist niet dat je daar naar toe zou gaan. Is het in het kader van jouw opleiding? Hoe past dat lesgeven in jouw opleiding? Of ben je een andere richting ingeslagen?
    Heel veel plezier en succes met lesgeven. Als je nog tips nodig hebt dan kun je mij vragen hoor ;-) Ik heb ooit zelf les gegeven aan kinderen.

    Groetjes,
    Ageeth

  • 06 April 2014 - 12:59

    Els Verbunt:

    Hoi Pleun,

    gisteren op de verjaardag van je pa over deze site gehad. Nu kunnen we je volgen op deze speciale reis! Gaan we zeker doen, veel plezier gewenst ... enne voorzichtig zijn!

    Groeten,
    Els (Herman en Pieter)

  • 07 April 2014 - 15:34

    Pleun Van Engelen:

    Dankjewel voor de reacties! Leuk om te zien dat jullie me volgen ;)
    Ageeth: het heeft niks te maken met m'n opleiding, ik heb m'n bachelor afgerond en start pas weer met een master in september, dus ik had tijd genoeg om zo'n reis te maken, vandaar!

  • 08 April 2014 - 16:40

    Hoi Pleun:

    Leuk dat verslag, geniet er met volle teugen van en we zullen je zeker volgen. Nog veel plezier Henriette en Peter en de rest

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pleun

Actief sinds 25 Feb. 2024
Verslag gelezen: 621
Totaal aantal bezoekers 9283

Voorgaande reizen:

25 Februari 2024 - 31 December 2024

Mijn eerste reis

16 Maart 2014 - 14 Juni 2014

Cambodja: het grote avontuur

Landen bezocht: